"Velveteen youth" Karolina Kasprzyk- Dietrich


 Velveteen youth” to kryminał autorstwa Karoliny Kasprzak- Dietrich, z której twórczością zetknęłam się pierwszy raz. Po pierwszym wrażeniu chaosu i bałaganu w fabule, na dalszych stronach klaruje się całkiem wciągająca historia. 

Akcja kręci się wokół zabójstwa Piotra Nowaka- według matki wzoru wszelkich cnót, według znajomych z pracy i starych przyjaciół- człowieka, w którym mieszka zło. Okazuje się, że wiele osób miałoby motyw by skrzywdzić Nowaka- jego życie pełne było szemranych interesów i oszustw. Do tego brak szacunku do kobiet, gwałt, narkotyki, porwanie dziecka i wiele innych. Sprawą zajmują się policjant Michał Fuks i psycholog śledczy Jan Witold. Czy uda im się dotrzeć do prawdy?

Początkowo ciężko odnaleźć się w osobach i wątkach, których jest dosyć sporo. Miałam wrażenie, że nic się ze sobą nie łączy, nie potrafiłam złożyć w tego całość, jednak później wszystko wskakuje na swoje miejsce i chaos ustępuje miejsca ciekawej zagadce kryminalnej. Po jakichś stu stronach mocno weszłam w tą historię i byłam ciekawa jej zakończenia. 

Sama główna postać jest przesycona złem. Jego postępowanie i całe życie sprawia, że nie żal nam ofiary. Ja czułam jedynie ciekawość kto mógł posunąć się tak daleko by zabić. Na uwagę zasługują też kreacje kobiet, bo to one przyciągnęły mnie swoimi historiami i charakterem i sprawiły, że chciałam w tej historii pozostać.  

Mnogość wątków sprawia, że historia nabiera ciekawych barw, mamy tu chyba wszystko: romans, miłość, zdrady, gwałt, porwanie dziecka, pranie brudnych pieniędzy, pedofilię, homoseksualizm, morderstwo, szantaż,narkotyki, kłamstwa i wiele, wiele innych. Zastanawiam się czy to nie za wiele jak na jedną, i to niecałą 300 stronicową książkę, ale ostatecznie fajnie mi się to zgrało. 

Bardziej nie odpowiadał język, który momentami był dosyć wulgarny, opisy bardzo dosadne, momentami niesmaczne. Nie lubię takiej dosłowności w książkach, bardzo mnie to razi i nie ukrywam, że te fragmenty po prostu pomijałam. 

Książka porusza też wiele moralnych kwestii. Czy da się uciec od zła, które się wyrządziło? Czy matka zawsze będzie kochać swoje dziecko? Do czego jesteśmy w stanie posunąć się z miłości? Ile zrobimy dla wygodnego życia? I jaką cenę trzeba za to wszystko zapłacić? Czytając ta książkę czułam się osaczona przez zło, kłamstwa i brudną przeszłość bohaterów. Od takich występków nie da się tak po prostu odciąć i zapomnieć. 

Bardzo podoba mi się też tytuł “Velveteen youth”, czyli aksamitna młodość, który idealnie oddaje ducha książki i życie bohaterów. Sama historia zasługuje na uwagę, natomiast myślę, że nie każdy się tu odnajdzie :) 


Za książkę dziękuję wydawnictwu Novae Res!

"Velveteen youth" znajdziecie tu:

https://www.empik.com/velveteen-youth-kasprzak-dietrich-karolina,p1276729468,ksiazka-p?fromSearchQuery=velveteen+youth

Komentarze

Popularne posty