Podsumowanie roku 2021: kryminał/thriller


 Ten rok był dla mnie niezwykle dobry czytelniczo- udało mi się przeczytać aż 128 książek! Nie wiem jak to się stało, ale jestem szczęśliwa, że kończę rok z takim wynikiem i że, przede wszystkim, książki, które przeczytałam były naprawdę bardzo dobre! Z jakimiś małymi wyjątkami :)

Podsumowanie roku rozbiłam na 2 części: kryminał/thriller i literatura piękna/obyczajowa. Dlaczego tak? Bo nie ma skali, w której można by było porównać Harlana Cobena do Ałbeny Grabowskiej, serii z Igorem Brudym do Lwowskiej odysei. Nie potrafiłabym tez wybrać tylko 10 książek z całego roku- to zbyt trudne :)

Czym się kierowałam przy wyborze? To, co jest dla mnie najważniejsze w książkach to emocje. Mogę nie pamiętać postaci, konkretnych zdarzeń czy miejsc, ale dokładnie pamiętam co czułam przy czytaniu danej pozycji. Gdy te wrażenia są naprawdę mocne i niezapomniane, do tego dochodzą charakterystyczni bohaterowie, wartka akcja, książka nie rozkręca się, tylko od razu zaczynamy od jakiejś "bomby" to mamy kryminał/thriller idealny. I to co najważniejsze w tym gatunku- zbrodnia. Im bardziej krwawa, wymyślna, a morderca przebiegły, inteligentny czy oryginalny, tym lepiej. 

Przedstawiam Wam moje top 10 kryminałów i thrillerów, które udało mi się przeczytać w tym roku. Pod każdym znajdziecie krótkie wyjaśnienie dlaczego akurat ta pozycja podbiła moje serce :)

Zapraszam!

(kolejność przypadkowa)


Harlan Coben "Mów mi Win"

Kocham książki tego autora, więc tej tegorocznej premiery nie mogło tu zabraknąć. "Mów mi Win" to gratka dla wszystkich fanów serii z Myronem Bolitarem. Win to ekscentryczny przyjaciel tego bohatera- bardzo charakterystyczna, wyrazista i nieprzewidywalna postać. Albo go pokochasz albo znienawidzisz.

Izabela Janiszewska "Niewybaczalne"

Ta książka rozłożyła mnie na łopatki. Zbrodnia, o której długo nie można zapomnieć, zmowa milczenia i odkrywanie prawdy po latach. Mrocznie i zaskakująco.

C.J.Tudor "Płonące dziewczyny"

Przy tej książce naprawdę się bałam! I czułam ten dreszczyk emocji, gdy wraz z bohaterami odkrywałam zagadkę małego miasteczka. Pozornie nikt nic nie wie, jednak w takim miejscu jak to, nikt nie może mieć sekretów.


Przemysław Piotrowski- seria z Igorem Brudnym

No dobrze, tutaj trochę oszukałam, bo nie jest to jedna pozycja tylko 4 :) Ale! Nie da się tych części oddzielić, nie da się w pełni zachwycić nad geniuszem autora i zamysłem tych kryminałów, gdy nie poznamy całej historii Igora Brudnego. Do tego, są to jedne z najbardziej mrocznych, brutalnych i nieprzewidywalnych kryminałów, jakie czytałam. Czyta się błyskawicznie, a akcja pędzi od pierwszych stron.

Magdalena Majcher "Mocna więź"

Ta książka pochodzi z gatunku literatury obyczajowej, jednak idealnie wpisuje się w ten ranking, bo opowiada o prawdziwej zbrodni. Historia widziana oczami matki- przejmująca i okrutnie niesprawiedliwa. Finał sprawy zaginięcia Anny Garskiej miał miejsce dopiero niedawno, choć od zbrodni minęło wiele lat.


Katarzyna Bonda "Balwierz"

Według mnie to najlepsza książka z serii o Hubercie Meyerze. Wielowątkowa ze świetnie zarysowanymi postaciami. Do tego zbrodnia, a właściwie kilka, w tym jedna na chłopcu, któremu spuszczono krew. I zakończenie, które łamie serce.


Catriona Ward "Ostatni dom na zapomnianej ulicy"

Najdziwniejsza książka, jaką dane mi było czytać w tym roku. O ile nie w całym życiu :) Bardzo tajemnicza, nieprzewidywalna, pokręcona, nic nie jest takim jak się wydaje. Od zwrotów akcji aż kręci się w głowie!


Joanna Dulewicz "Sukcesja"

Bardzo dobrze rozplanowana intryga z ciekawymi postaciami. Lubię takie książki, gdzie każda postać i szczegół odgrywa jakąś rolę, gdzie wszystko ma swoje miejsce. Od "Sukcesji" ciężko się oderwać, nim nie pozna się prawdy.


Sam Lloyd "Schronisko"

Ta thriller, który zrobił na mnie ogromne wrażenie! Czytałam go chyba na początku roku, ale dokładnie pamiętam te emocje, zaskoczenie i ciarki na plecach, gdy padło zdanie: "Dopiero przyszłaś, czemu chcesz już uciekać?" Młoda szachistka jest więziona gdzieś pod ziemią i odwiedza ją chłopiec- tylko on może ją uratować. Przerażająca, nieprzewidywalna i bardzo dynamiczna pozycja.


Karsten Dusse "Zabijaj uważnie"

"Zabijaj uważnie" to komedia kryminalna. I choć pierwszy raz czytałam tego typu książkę to muszę przyznać, że była świetna! Główny bohater staje się mordercą, zabija w myśl zasad midfullnes- chce żyć w zgodzie ze sobą, a niektórzy, delikatnie mówiąc, mu to utrudniają :)


A Wy jakie pozycje umieścilibyście w swoim top 10?


Jutro zapraszam na drugą część podsumowania- literatura obyczajowa/piękna.

Komentarze

  1. No jak kryminał i i thrillery to nie mogę się nie odezwać 😁
    Jednak na początek inna sprawa - imponujące ile książek udało Ci się przeczytać. Moje gratulacje! Ja kończę rok z ilością 77 przeczytanych książek,głównie literatura obyczajowa,co jest dość dziwne w moim wydaniu,ale nie wiem,może się po prostu starzeje🤭😂
    Moje top 10 (nie skupiam się na podium,kolejność jest przypadkowa):
    1) "Małe sekrety" J.Hiller
    2) "Iluzjonista" R.Mróz
    3) "Pionek" M.iM.Kuźmińscy
    4) "Nieodnaleziona" R.Mróz
    5) "Siostra" L.Jensen
    6) "Mów mi Win" H.Coben
    7) "Służąca" A.Sinicka
    8) "Obserwatorka" A.Sinicka
    9) "Ryzykowny wybor" E.Szelest
    10) "Mara" M.iM.Kuźmińscy

    Zauważalna jest u mnie tendencja do sięgania po ksiazki tego samego autora. Jeśli jedna mi się spodoba chętnie czytam kolejne,jelsi natomiast zdarzy się tak,że mi nie podpasuje to choćby recenzje były przychylne następna Książka tego autora ląduje na końcu długiej kolejki do przeczytania.
    Książki,które wymienilam to te,przy których przyspieszal mi puls i nie mogłam się od nich oderwać,to te,które nie dawały mi od siebie "odpocząć",nie mogłam odłożyć ksiazki,na półkę trafiała po tym,jak w skupieniu siedziałam i czytałam,a świąt zewnętrzny nie istniał. Ciekawa narracja,szybka akcja,nieoczekiwane zwroty i zakończenie,którego nigdy się nie domyślisz,zaskakujące,porywające,takie,które jeszcze przez jakiś czas żyje w twoich myślach.

    Na koniec życzę Ci samych takich książek do czytania w nadchodzącym Nowym 2022 Roku!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piekna liczba! Ja też lubię literaturę obyczajową,czasami potrzebna jest zmiana. Chyba nie mogłabym ograniczyć się tylko do jednego gatunku. Czasami,kiedy czytam dużo kryminałów albo thrillerów,to stają się dla mnie przewidywalne i naprawdę autor musi mnie mocno zaskoczyć, żebym czuła się usatysfakcjonowana z lektury 😉

      Świetna lista,znam kilka tytułów i też uważam,że są naprawdę dobre!

      Ja również życzę Ci samych świetnych książek w 2022 i jak najwięcej czasu na ich czytanie!❤

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty